Renomésnyltning?

Har följt Oatlys reklamkampanj "Spola mjölken" och förundrats över att så få tänker på renomésnyltningen av Systembolagets kampanj på 70/80-talet. Eller finns det en tidsgräns till när man faktiskt får lov att stjäla någon annans framgångsrika kampanj. Om inte så borde Systembolaget gå ut och kräva skadestånd.

Jag som är lite äldre förknippar utformningen av annonserna med att mjölken likställs alkohol och utmålas som något dåligt. Lägger man dessutom till text som utmålar mjölken som en miljöbov, så förstärks det dåliga.

Att det dessutom pratas om "påhoppet" på våra bönder på sociala medier, bidrar till att kampanjen sprids.

Men är all reklam bra reklam? I detta fall tvivlar jag. Hur många visste sedan tidigare att huvudägaren till Oatly är kinesiska staten, som dessutom absolut inte tänker på miljön. Undrar hur många kolkraftverk som öppnas i år i Kina och hur stor del av deras nationella produktion som drivs av brunkol?

Nej, köp istället lite svensk havre, kör i mixern med mjölk och lite salt. Filtrera genom en saftsil och voila, du har gjort din egna havredryck. 

Kolla in matgeek på youtube...

 

 

                                  

 

 

19 sep 2019

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)